Skip to content
BSF International | Welkom op de website van BZG België Leerkrachten I Bibliothecarissen      FR / NL
  • Nederlands
Bibliotheken Zonder Grenzen

Bibliotheken Zonder Grenzen

Dit is dringend. Dringend nood aan lectuur. Doneer nu!

  • Wie zijn wij ?
    • Het internationale BZG-netwerk
    • Wat wij doen in België
    • Ons team
    • Onze partners
    • Contact
  • Actualiteit
    • Blog & Rapporten
    • Nieuwsbrief
  • Onze projecten
    • Cyber Helden
    • Khan Academy in Frans
    • Digitale Reizigers
  • ONS AANBOD
    • Cyber Helden voor scholen
    • Cyber Helden voor buitenschoolse organisaties
    • Digital Buddies
  • ONZE TOOLS
    • Voor leerkrachten
    • Voor ouders
    • Voor kinderen
  • ONS STEUNEN
    • Vrijwilligerswerk en vacatures
    • Doneren

Khan Academy

Onderwijs is een fundamenteel mensenrecht. Elk kind heeft het recht om te leren. “Het bevorderen van het zelfvertrouwen en de persoonlijke ontwikkeling van elke student” en “het verzekeren van gelijke kansen op sociale emancipatie voor alle studenten” behoren tot de doelstellingen van het Vlaams onderwijs. 

Uitdagingen

  • 4 op 10 kinderen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest leven in armoede. 
  • De Belgische schoolsystemen behoren tot de meest onrechtvaardige van de OESO-landen. 31% van de leerlingen uit het 6e leerjaar van het lager onderwijs heeft een schoolachterstand als ze uit een kansarme omgeving komen, terwijl dit maar 12% bedraagt als ze uit een rijkere omgeving komen. 
  • De PISA-studies van 2015 laten zien dat leerlingen uit de minst bevoorrechte gezinnen 3 jaar leerachterstand hebben ten opzichte van leerlingen uit de meest bevoorrechte gezinnen. 

Oplossingen

  • Het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs vermindert het risico op armoede. Mensen die beschikken over een diploma hoger secundair onderwijs lopen de helft minder risico om in armoede te belanden. 
  • Remediëring moet geïntegreerd worden in de klas. Een leerling die moeilijkheden ondervindt moet kunnen rekenen op de directe steun van de leerkracht of van andere leerlingen om zo snel mogelijk te kunnen aansluiten bij de rest van de groep. De leerkracht mag leerlingen in moeilijkheden niet negeren door enkel te werken met de leerlingen die volgen. 
  • Het is cruciaal dat leerkrachten het gedrag en de leermoeilijkheden van een kind kunnen verbinden met zijn of haar sociale realiteit. Dit kan alleen bereikt worden als we de opleiding van leerkrachten blijven verbeteren zodat ze een sterker en actiever leerproces kunnen aanbieden in de klas die rekening houdt met de sociale achtergrond van elk kind. 
0
videolessen in het Frans
0 %
gratis
0 M
gebruikers in het Frans
0 M
views op YouTube sinds 2013
0
leerkrachten en coaches in België
0 K
gebruikers in België in 2018

Khan Academy

Khan Academy werkt samen met leerkrachten, leerlingen en pedagogische begeleiders om het onderwijs te veranderen. Sinds 2013 zijn er door Bibliotheken Zonder Grenzen meer dan 4500 videolessen en -oefeningen gemaakt en vertaald door Franstalige pedagogische begeleiders en leerkrachten onder toezicht van een wetenschappelijk comité. 

De Franstalige versie van het platform bestrijkt het volledige schoolprogramma van de Franse Gemeenschap op het gebied van wiskunde, gaande van de lagere school tot aan het begin van de universiteit. Ook het wetenschapscurriculum van de derde graad van het middelbaar onderwijs en een inleiding tot de informatica is herin opgenomen. 

Onze educatieve tools zijn 100% gratis en bieden een gepersonaliseerd leerproces aan voor de belangrijkste vakken van de basisschool tot en met het secundair onderwijs

Ontdek

Een directe impact op jongeren… 

Vandaag heb ik mijn rapport gekregen en voor het eerst ben ik niet gebuisd voor wiskunde. Bedankt om mij een tweede kans te geven en om dankzij Khan Academy een grote vooruitgang te boeken op dat vlak.

Lina, leerlinge uit het 2e middelbaar

En op de leerkrachten…

Ik gebruik Khan Academy al twee jaar. Mijn leerlingen in het ASO vragen vaak om dit soort computer/gsm-oefeningen die hen niet alleen motiveren maar hen ook aanmoedigen en directe feedback geven. Ik heb de gewoonte om oefeningen als huiswerk te geven (waardoor ik gemakkelijk kan controleren of ze de oefeningen goed hebben gemaakt), maar ik ben ook begonnen met het gebruik van Khan Academy in de computerklas om de studenten te helpen bij hun leerproces. Alle dagen leer ik nieuwe manieren om Khan Academy te gebruiken. Het is niet alleen een waardevolle tool bij remediërende lessen maar ook om het zelfvertrouwen te boosten van leerlingen die het wat moeilijker hebben. De oefeningen zijn aangepast op hun niveau en we kunnen samen hun vooruitgang volgen waardoor ze zich erg gewaardeerd voelen! Leerlingen uit het TSO voelen zich wel minder aangetrokken tot de digitale tool dus daar is zeker nog ruimte voor verbetering.

Minh, leerkracht wiskunde in Herstal

Onze realisaties 

In scholen
In een bibliotheek, buurthuis of huiswerkschool
In scholen

Bibliotheken Zonder Grenzen zorgt er samen met Khan Academy voor dat leerkrachten de middelen hebben om studenten gepersonaliseerde ondersteuning te bieden. 

Bibliotheken Zonder Grenzen biedt: 

  • Persoonlijke ondersteuning van docenten bij het gebruik van het Khan Academy platform. 
  • Het ter beschikking stellen van gebruikersgidsen en tutorials. 
  • Het opleiden van leerkrachten om te leren werken met de tools van het platform. 
  • Technische en pedagogische ondersteuning gedurende de hele oefenperiode. 
  • Netwerken van leerkrachten binnen onze gebruikersgemeenschap, om de uitwisseling van praktijken te vergemakkelijken. 
  • Een constante evaluatie van de effecten van dit platform. 
In een bibliotheek, buurthuis of huiswerkschool

Bibliotheken Zonder Grenzen ondersteunt de implementatie van de Khan Academy bij verenigingen voor huiswerkbegeleiding, bibliotheken en documentatiecentra, culturele ontmoetingsplaatsen en bemiddelingscentra. 

Bibliotheken Zonder Grenzen biedt : 

  • De technische implementatie van het platform in deze pedagogische ondersteuningsstructuren. 
  • Opleiding van de bemiddelingsteams in de pedagogie en het gebruik van de tools van het platform. 
  • De coherente pedagogische implementatie van Khan Academy in lijn met de educatieve en culturele activiteiten van deze structuren. 
  • Begeleiding tijdens de oefenperiode. 
  • Een constante evaluatie van de effecten van dit platform.

Help ons

We willen onze trainingen ontwikkelen, de gebruikersgemeenschap uitbreiden, nieuwe inhoud ontwikkelen op het gebied van wetenschap, economie en financiën, ... Of u nu een leerkracht bent, een ouder, een sponsor, of als u uw vaardigheden of uw tijd ten dienste wilt stellen van het Khan Academy project, u bent van harte welkom!
Contact

Actie ondernemen

Wilt u Khan Academy gebruiken in uw klaslokaal, in uw bibliotheek of thuis? Heeft u hulp nodig?
Onze opleidingen

Secondary Menu

  • fa-instagram
  • fa-facebook-f
  • fa-twitter
  • fa-linkedin
  • fa-paper-plane
Llorix One Lite powered by WordPress