Skip to content
BSF International |Welkom op de website van BZG Belgïe                                                          FR / NL / EN
  • Nederlands
Bibliotheken Zonder Grenzen

Bibliotheken Zonder Grenzen

Dit is dringend. Dringend nood aan lectuur. Doneer nu!

  • Wie zijn wij ?
    • Wat wij doen in België
    • Ons team
    • Onze partners
    • Onze vacatures
    • Contact
  • Actualiteit
    • Blog & Rapporten
    • Nieuwsbrief
  • Onze projecten
    • Cyber Helden
    • Khan Academy
    • Karibu – Leer gratis Nederlands
  • ONZE TOOLS
    • Voor leerkrachten
    • Voor ouders
    • Voor kinderen
  • ONS AANBOD
    • Khan Academy voor leerkrachten
    • Cyber Helden voor scholen
    • Cyber Helden voor buitenschoolse organisaties
    • Digital Buddies
  • DONEREN

Khan Academy

Met Khan Academy kunnen leerlingen in het basis- en secundair onderwijs met honderden video’s, oefeningen en toetsen aan de slag voor wiskunde, financiën en economie. Het platform biedt leerkrachten een toegewijde ruimte waar ze online klassen beheren, oefeningen toewijzen, en de resultaten van hun leerlingen nauwgezet kunnen volgen. Hulpmiddelen voor differentiatie en remediëring zijn ingebouwd in het platform. Khan Academy biedt doelgerichte ondersteuning voor leerkrachten en leerlingen, tegen voortijdige uitstroom. 

Bibliotheken Zonder Grenzen helpt video’s en oefeningen van Khan Academy naar het Nederlands te vertalen, aangepast aan het programma van de Vlaamse Gemeenschap. We bieden ook opleidingen aan voor leerkrachten en begeleiders in basis- en middelbare scholen, huistaakbegeleiding en bibliotheken om Khan Academy doelgericht in te schakelen in het onderwijs. 

Bibliotheken Zonder Grenzen doet dit omdat onderwijs een fundamenteel mensenrecht is. Elk kind moet zich kunnen ontwikkelen door te leren. We streven ernaar het zelfvertrouwen van leerlingen te bevorderen, en hun individuele ontwikkeling te ondersteunen, en ijveren ervoor dat iedereen gelijke kansen krijgt tot maatschappelijke emancipatie. 

Ga aan de slag met Khan Academy!

Wil je leren hoe je Khan Academy kan gebruiken in je klas? Wil je weten hoe je je het leerproces van je kind thuis kan ondersteunen met dit platform? 

Neem deel aan onze gratis trainingen of volg een webinar!  

Meer informatie
Zelf-regulerend leren !
Khan Academy biedt onderwijsprogramma’s afgestemd op elk niveau. Khan Academy biedt onderwijs afgestemd op elk niveau. Leerlingen passen de inhoud van videolessen en samenvattingsartikels toe in interactieve oefeningen, en kunnen onbeperkt inhoud en toetsen herhalen. Zonder tijdsdruk kan je oefenen, leren uit je fouten en onbeperkt opnieuw beginnen. Zo moedigt het platform leerlingen van alle leeftijden aan om op eigen tempo te leren. Met behulp van Khan Academy leer je door fouten te maken en kun je zonder tijdsbeperking opnieuw beginnen. Het platform moedigt leerlingen van alle leeftijden aan om in hun eigen tempo te leren.
Wiskunde, gratis!
Honderden Nederlandstalige video's en duizenden oefeningen met stapsgewijze uitleg zijn al beschikbaar, en wekelijks voegen we nieuwe inhoud toe. Die inhoud sorteren we zorgvuldig volgens het programma van de Vlaamse Gemeenschap voor basis- en secundair onderwijs.
Khan Academy op school
Met Khan Academy kunnen leerkrachten hun leerlingen beter wiskunde laten leren. Leerlingen kiezen zelf om leerstof te herhalen of om verder te gaan, en oefenen op eigen tempo. Een verfijnd analysetool helpt leerkrachten differentiatie en remediëring toe te passen op maat van de individuele leerling. Zo kunnen leerkrachten blijven doen waar ze het beste in zijn: leerlingen ondersteunen en inspireren.

Khan Academy: een platform dat leidt tot succes in wiskunde  

Via Khan Academy werken we samen met leerkrachten, leerlingen en opvoeders om het onderwijs te transformeren. We vertalen een heuse bibliotheek van duizenden lessen en oefeningen gecreëerd door pedagogen en leerkrachten onder toezicht van een wetenschappelijk comité. Daarbij gebruiken ze differentiatie, remediëring en herhaling als basistechnieken, volgens de principes van beheersingsleren en de groeimentaliteit. 

Sinds 2013 maakt Bibliotheken Zonder Grenzen het platform beschikbaar in het Frans. In 2022 begonnen we ook met de vertaling naar het Nederlands.  

De Belgische Nederlandstalige versie van het platform volgt het wiskundeprogramma van de Vlaamse Gemeenschap, voor het hele basis- en secundair onderwijs. Er is ook een programma beschikbaar over de basisbeginselen van economie en financiën. 

Onze leermiddelen en opleidingen zijn 100% gratis en bieden gepersonaliseerd onderwijs in belangrijke academische onderwerpen. 

Ontdek het platform

Kon je de inhoud die je nodig hebt voor wiskunde niet vinden? Laat het ons weten!

Laat het ons weten!

De uitdagingen in het onderwijs...

  • Binnen de OESO hebben de Belgische schoolsystemen de grootste ongelijkheid. 31% van kansarme leerlingen in het 6e leerjaar heeft een leerachterstand, tegenover 12% van leerlingen met een hogere socio-economische index. 
  • Het PISA2022-onderzoek toont dat socio-economische factoren verantwoordelijk zijn voor 18,8% van de spreiding van wiskundeprestatie. 
  • 46% van de leerlingen is op 15-jarige leeftijd minstens één keer blijven zitten, tegenover 12% in de OESO. In Brussel heeft 14,8% van de jongeren tussen 18 en 24 jaar geen diploma van het hoger secundair onderwijs en volgt geen opleiding (1 op 10 in Wallonië).
  • En toch heeft België de hoogste overheidsuitgaven per leerling binnen de OESO…

... en de oplossingen ervan!

  • Een betere kwaliteit van onderwijs vermindert het risico op armoede. Mensen met een diploma van het hoger secundair onderwijs hebben 50% minder risico in armoede te leven.
  • Elke klas zou remediëring moeten hebben. In dit ideale scenario krijgen leerlingen die het moeilijk hebben onmiddellijk ondersteuning van de leerkracht of zelfs van hun medeleerlingen, om zo snel mogelijk weer op hetzelfde niveau als hun klasgenoten te komen. Het is van essentieel belang dat leerlingen niet achterblijven omdat ze niet op het tempo van de groep leren.
  • Leerkrachten die de gepaste ondersteuning krijgen, kunnen ook het verband leggen tussen het gedrag en de leerproblemen van een kind en de sociale realiteit van dat kind.
  • Dit alles kunnen we alleen bereiken door de basisopleiding en navorming voor leerkrachten te verbeteren. Dat houdt in: actieve en gedifferentieerde onderwijspraktijken toevoegen aan de opleiding. 

Een effect op de jeugd…

Ik wilde u vertellen dat ik vandaag mijn rapport heb gekregen en dat ik niet gezakt ben voor wiskunde. Dit is de eerste keer ooit en ik wilde u bedanken dat u mij een tweede kans heeft gegeven om te slagen. Dankzij Khan Academy heb ik ook grote vooruitgang geboekt.

Lina, leerling uit het tweede leerjaar

… en leerkrachten die overtuigd zijn.

Een van de fijnste dingen aan Khan Academy is dat de leerlingen op een natuurlijke manier wiskunde leren. Ze komen binnen en gaan meteen naar de Khan Academy. Het is voor hen een gewoonte geworden en ze hebben geen uitleg meer nodig. Ze nemen zelf het initiatief. “Oh meneer! Ik heb het begrepen, mag ik het hem uitleggen?” Het is leuk om dat te horen als iemand anders het niet begrepen heeft.

Sébastian, wiskundeleraar

Secondary Menu

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • fa-instagram
  • fa-facebook-f
  • fa-twitter
  • fa-linkedin
  • fa-paper-plane
Llorix One Lite powered by WordPress
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
View preferences
{title} {title} {title}