Skip to content
BSF International |Welkom op de website van BZG Belgïe                                                          FR / NL / EN
  • Nederlands
Bibliotheken Zonder Grenzen

Bibliotheken Zonder Grenzen

Dit is dringend. Dringend nood aan lectuur. Doneer nu!

  • Wie zijn wij ?
    • Wat wij doen in België
    • Ons team
    • Onze partners
    • Onze vacatures
    • Contact
  • Actualiteit
    • Blog & Rapporten
    • Nieuwsbrief
  • Onze projecten
    • Cyber Helden
    • Khan Academy
    • Karibu – Leer gratis Nederlands
  • ONZE TOOLS
    • Voor leerkrachten
    • Voor ouders
    • Voor kinderen
  • ONS AANBOD
    • Khan Academy voor leerkrachten
    • Cyber Helden voor scholen
    • Cyber Helden voor buitenschoolse organisaties
    • Digital Buddies
  • DONEREN

Een terugblik op drie jaar bewustmaking van online burgerschap in België.

De school is de beste plaats om goed online gedrag aan te leren. Het is een plek waar ouders, kinderen en leerkrachten elkaar ontmoeten. En waar online veiligheid kan worden besproken, ongeacht de sociaaleconomische achtergrond van het kind, de digitale opleiding van de ouders of de tijd die thuis beschikbaar is om deze onderwerpen te bespreken. Het Cyber Helden-project werkt al meer dan twee jaar aan de bewustwording van online burgerschap onder 8- tot 13-jarigen, hun ouders en leerkrachten.  

Voor deze gelegenheid heeft Bibliotheken Zonder Grenzen een studie laten uitvoeren om het effect van haar acties op haar doelpubliek na te gaan. Hier een terugblik op de voorbije twee jaar en de resultaten van dit onderzoek met Victoire Dunker, Program Manager sinds december 2021.  

In 2020 hebben jullie besloten om een impactstudie uit te voeren over het project in België, waarom?

We willen de reële impact van het project en onze activiteiten op ons doelpubliek begrijpen: de kinderen, maar ook de leraren en de ouders.  

Voldoen onze activiteiten aan hun verwachtingen? Voelen ze zich beter geïnformeerd en uitgerust na onze opleiding? Zijn onze pedagogische tools aangepast aan hun doelgroepen? Voelen zij zich in staat om de kinderen het juiste online gedrag aan te leren?  

Als we al deze informatie hebben, kunnen we onze manier van werken aanpassen om zo goed mogelijk in te spelen op de noden op het veld. 

Wat zijn de meest opvallende resultaten van deze studie?

Het is indrukwekkend om de vooruitgang van het project in enkele maanden tijd te zien: zowel wat de geografische spreiding betreft als het aantal bereikte personen. Tussen 2020 en 2021 is het aantal opgeleide leerkrachten met 800% gestegen en het aantal bereikte leerlingen met 500%. Hieruit blijkt dat het team van Cyber Helden hard werkt om steeds meer kinderen te bereiken en steeds meer leerkrachten op te leiden!  

Het is ook zeer bemoedigend om te zien dat het project een positieve impact heeft op het gedrag van de kinderen en andere deelnemers. Als ik één cijfer mag noemen: 80% van de bereikte leerkrachten en ouders voelen zich nu meer op hun gemak bij het bespreken van cyberveiligheid en/of digitaal burgerschap met hun kinderen/leerlingen.  

“Tussen 2020 en 2021 is het aantal opgeleide leerkrachten met 800% gestegen en het aantal bereikte leerlingen met 500%. Hieruit blijkt dat het team van Cyber Helden hard werkt om steeds meer kinderen te bereiken en steeds meer leerkrachten op te leiden!”

Waar heeft Cyber Helden-project in 2020 en 2021 het meest vooruitgang geboekt, volgens jou?

Er was een duidelijk heropleving na de COVID-periode.  

Allereerst de relevantie van het project: tijdens de lockdown waren de kinderen meer online dan ooit. De meest van hun sociale interacties waren online, nepnieuws was alomtegenwoordig op sociale netwerken, enz. Het was dus dringend tijd en nodig om hen bewust te maken van hun verantwoordelijkheden met betrekking tot het internet.  

De restrictieve gezondheidsmaatregelen dwongen ons er ook toe onszelf opnieuw uit te vinden en nieuwe manieren te vinden om ons doelpubliek te bereiken. In die tijd hebben we bijvoorbeeld virtuele activiteiten voor kinderen opgezet, waardoor we in twee jaar tijd bijna 13.000 kinderen bereikt hebben!  

Ten slotte was het ook in deze periode dat het project werd gediversifieerd. Ons team ontwierp middelen om gezinnen bewust te maken, ouders erbij te betrekken, buitenschoolse organisaties aan te spreken, enz.  Het project begon zich ook in Vlaanderen te verspreiden.  

Het is ook zeer bemoedigend om te zien dat het project een positieve impact heeft op het gedrag van de kinderen en andere deelnemers. Als ik één cijfer mag noemen: 80% van de bereikte leerkrachten en ouders voelen zich nu meer op hun gemak bij het bespreken van cyberveiligheid en/of digitaal burgerschap met hun kinderen/leerlingen.  

Hebben jullie ook feedback ontvangen van jullie deelnemers?

We ontvangen regelmatig positieve feedback over het project, wat een echt stimulans is voor ons! Wat is er bijvoorbeeld beter dan dit soort getuigenis van een leerkracht te ontvangen: “Deze Cyber Helden-actie werpt zijn vruchten af en we beginnen veranderingen te zien in de mentaliteit van onze leerlingen”.

Om af te sluiten, staan er nieuwe dingen te gebeuren voor 2022/2023?

Het jaar 2022-2023 staat weer vol met nieuwe dingen!  

We willen zoveel mogelijk basisscholen bij het Cyber Avontuur betrekken door lokale partnerschappen aan te gaan met gemeentes en provincies in heel België.  

Wij ontwikkelen ook een nieuw aanbod voor middelbare scholen: “Cyber Captain”. Dit is een intergenerationeel project tussen leerlingen uit het middelbaar en het lager onderwijs, over digitaal burgerschap en onlineveiligheid in de schoolcontext.  

Parallel daaraan werken we voortdurend aan nieuwe inhoud: nieuwe activiteiten voor leerkrachten, quizzen en webinars voor het grote publiek, een verhaal voor kinderen, enz.

Download gratis de Impactstudie

van het project Cyber Helden   

Secondary Menu

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • fa-instagram
  • fa-facebook-f
  • fa-twitter
  • fa-linkedin
  • fa-paper-plane
Llorix One Lite powered by WordPress
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
View preferences
{title} {title} {title}