Skip to content
BSF International |Welkom op de website van BZG Belgïe                                                          FR / NL / EN
  • Nederlands
Bibliotheken Zonder Grenzen

Bibliotheken Zonder Grenzen

Dit is dringend. Dringend nood aan lectuur. Doneer nu!

  • Wie zijn wij ?
    • Wat wij doen in België
    • Ons team
    • Onze partners
    • Onze vacatures
    • Contact
  • Actualiteit
    • Blog & Rapporten
    • Nieuwsbrief
  • Onze projecten
    • Cyber Helden
    • Khan Academy
    • Karibu – Leer gratis Nederlands
    • Digital Buddies
  • ONZE TOOLS
    • Voor leerkrachten
    • Voor ouders
    • Voor kinderen
  • ONS AANBOD
    • Khan Academy voor leerkrachten
    • Cyber Helden voor scholen
    • Cyber Helden voor buitenschoolse organisaties
  • DONEREN

De DigiBrigade: een nuttige, gewaardeerde en aanbevolen digitale begeleidingsdienst.

“Sinds jullie langskomen, kan ik een factuur betalen met mijn smartphone!” “Zodra mijn telefoon niet werkt, raak ik in paniek, maar dankzij jullie dienst ben ik nu meer gerust.”…

Dit zijn de reacties van Brusselaars die dit jaar gebuik maakte van de DigiBrigade. Een gratis digitale begeleidingsdienst die sinds 2024 wordt aangeboden door Bibliotheken Zonder Grenzen.

Een concrete oplossing voor een onzichtbare noodsituatie 

40% van de Belgen ondervindt dagelijks moeilijkheden bij het gebruiken van digitale technologie. Een onzichtbare realiteit die vaak leidt tot uitsluiting van kwetsbare groepen, waarbij het gebrek aan vermogen om online acties te verrichten of een digitaal hulpmiddel te begrijpen een belemmering vormt voor de toegang tot informatie, autonomie en hun rechten.  

Om een oplossing te bieden voor deze realiteit, biedt de DigiBrigade een dienst aan die dichtbij de burgers staat en steunt op de hulp van onze gemeenschap van vrijwilligers, de Digital Buddies. We bieden begeleiding aan huis aan of op een partnerlocatie in de buurten van Brussel tijdens een spreekuur, zoals bibliotheken en sociale centra die met ons samenwerken.

Door in te zetten op het creëren van connecties, willen we de meest kwetsbare mensen in staat stellen om (weer) zelfstandig aan de slag te gaan, zich te ontplooien en zich in staat te  stellen om te kunnen handelen wanneer nodig.

Gerichte acties, meetbare resultaten

Na een jaar wilden we de balans en de doeltreffendheid van dit project in kaart brengen. Er werd een onderzoek uitgevoerd bij 159 begunstigden van onze dienst, zowel de dienst aan huis als de dienst op een partnerlocatie.  Het onderzoek werd in twee fasen uitgevoerd en de resultaten zijn beloftevol. Ten eerste blijkt het dat ons project en de resultaten worden gewaardeerd, met een algemene tevredenheidsscore van 4,6/5. 

Wat betreft de impact van de begeleiding op hun digitale vaardigheden,is 70% van mening dat ze hun kennis hebben verbetert na een huisbezoek en 83% na een digitaal spreekuur op een partnerlocatie. Bovendien zegt 71% van de mensen die begeleiding hebben gekregen, zich nu meer op hun gemak te voelen met digitale hulpmiddelen. 

Het succes uit de dienst blijkt vooral uit het feit dat 157 van de 159 respondenten de dienst zonder aarzelen zouden aanbevelen aan hun naasten. 

Deze cijfers bevestigen het belang en de noodzaak om een gratis en lokale dienst aan te blijven bieden die is ontworpen om burgers te helpen bij hun digitale problemen. Ontdek aan het einde van dit artikel meer cijfers over onze impactstudie.

“De dienstverlening is geweldig, meer valt er niet over te zeggen”, naast de cijders zijn ook de burgers overtuigd.

Naast de impactstudie hebben we talrijke getuigenissen verzameld die het belang en het nut van de DigiBrigade in Brussel illustreren. Ontdek enkele van deze inspirerende getuigenissen:  

“Ik ben zo dankbaar dat deze dienst bestaat. Ik had geen andere oplossing voor mijn mobiliteitsprobleem en ik hoop dat de volgende vrijwilligers die langskomen deze positieve koers zullen voortzetten.” 

“Ik vind deze jongeren zo sympathiek en aardig. Ze doen dit met zoveel goede bedoelingen en eenvoud dat ik er nu eindelijk zelf aan uit kan. Ik waardeer het enorm!” 

“Sinds jullie langskwomen, kan ik zelf mijn facturen betalen met mijn smartphone.” 

“Zodra mijn telefoon niet werkt, raak ik in paniek. Maar dankzij de dienst ben ik nu meer gerust.” 

“Ik kon mezelf zijn. Ik schaamde me niet dat men zou denken dat ik iets niet kan. Ik had vertrouwen in de vrijwilligers. Ik had niet het gevoel dat ik werd beoordeeld.” 

“Ik vind uw werk fantastisch, ik vind het geweldig dat het gratis is, want dat is belangrijk voor mensen die het moeilijk hebben.” 

Help ons om de acties van de DigiBrigade voort te zetten!

Het project wordt tot juni 2026 gefinancierd door DigiLab. Na die datum kunnen we onze dienst niet langer aanbieden aan Brusselaars. Als u ons financieel wilt helpen om de DigiBrigade te blijven ondersteunen, neem dan contact op via info@bibzondergrenzen.be of doe hier rechtstreeks een donatie.  

Wilt u een Digital Buddy worden? Vul het volgende formulier in.  

Ik word een Digital Buddy

DETAILS VAN ONZE IMPACTSTUDIE:

In totaal hebben 159 respondenten gereageerd op deze evaluatiecampagne (130 vrouwen en 29 mannen) 157 van de 159 zouden het project aanbevelen en de gemiddelde tevredenheidsscore is 4.6. 

Begunstigden van thuisbegeleiding

  • 20 begunstigden voelden zich in het algemeen meer op hun gemak met digitale hulpmiddelen / 15 voelen zich niet helemaal op hun gemak / 3 voelen zich helemaal niet op hun gemak / 1 persoon weet op dit moment geen antwoord te geven. 
  • 27 begunstigden vinden dat ze na de begeleiding hun kennis over digitale kwesties hebben kunnen verbeteren / 9 niet helemaal / 3 vinden dat ze hun kennis niet hebben verbeterd.  
  • De gemiddelde tevredenheidsscore voor de thuisbegeleidingsdienst is 4.6/5
  • De respondenten waarderen: 
    • Het feit dat de dienst thuis komt: 32 antwoorden 
    • De begeleiding door vrijiwlligers: 31 antwoorden 
    • De gratis dienstverlening: 30 antwoorden 
    • De tijd die de vrijwilliger eraan besteedt: 26 antwoorden 
    • Het tijdschema: 16 antwoorden 
    • De mogelijkheid om met iemand te praten: 15 antwoorden 

Begeleiding tijdens het spreekuur op een partnerlocatie 

  • 120 respondenten, 119 van de 120 zouden het project aanbevelen. 
  • 94 begunstigden voelen zich in het algemeen meer op hun gemak met digitale hulpmiddelen / 18 voelen zich niet helemaal op hun gemak / 1 persoon voelt zich helemaal niet op zijn gemak / 7 personen weten geen antwoord te geven.  
  • 100 begunstigden vinden dat ze na de begeleiding hun kennis over hun digitale vraag hebben kunnen verbeteren / 16 niet helemaal / 4 vinden dat ze hun kennis niet hebben kunnen verbeteren. 
  • De gemiddelde tevredenheidsscore voor de dienst is 4,7 
  • De respondenten waarderen:
    • De begeleiding door vrijwilligers: 39 antwoorden  
    • De locatie van het spreekuur: 36 antwoorden  
    • De gratis dienstverlening: 33 antwoorden  
    • De openingstijden: 32 antwoorden  
    • De mogelijkheid om alle vragen te stellen: 32 antwoorden  
    • De tijd die de vrijwilliger eraan besteedt: 31 antwoorden  
    • De mogelijkheid om met iemand te praten: 23 antwoorden  
    • Het feit dat de dienst zich verplaatst naar de locaties: 16 antwoorden  

Het project DigiBrigade is mogelijk gemaakt dankzij de steun van de POD Maatschappelijke Integratie.

Secondary Menu

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • fa-instagram
  • fa-facebook-f
  • fa-twitter
  • fa-linkedin
  • fa-paper-plane
Llorix One Lite powered by WordPress
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
View preferences
{title} {title} {title}